Sahabatku

Thursday, December 13, 2012

Kalau nak buat baik jangan bertangguh

Assalamualaikum :)

Selalu jumpa ada orang war2kan sekian-sekian orang sakit dan perlukan bantuan..kanak-kanak yang perlukan duit untuk buat rawatan..memang tersentuh melihatnya..ada rezeki lebih dapat lah juga sumbang seringgit dua..tapi yang tu kebanyakannya yang jauh dan saya tak mampu nak hadir sendiri melawat dan mungkin dapat menghulurkan sedikit bantuan serta sokongan moral..

Rasanya berita ni saya tahu daripada kakak saya awal tahun ni juga kot! Budak perempuan ni anak murid dia, dah darjah 5 dan kenal juga la dengan abang-abang dia masa sekolah rendah dulu..kira sezaman la..dan rumah pulak berjiran dengan rumah arwah nenek kat kampung mak..

Kisahnya bila budak ni pernah jatuh basikal dan bermula daripada tu dia asyik mengadu sakit kaki..mungkin tak terfikir sesuatu yang serius parents dia cuma bawa berurut mungkin tersalah urat ke apa kan..banyak kali juga dia mengadu sakit kaki kat sekolah dan dia dihantar pulang ke rumah oleh guru..hingga la pada suatu hari dia jatuh sakit kat sekolah dan agak teruk, cikgu bawa pergi klinik berdekatan..terus kena reffer ke hospital dan reffer lagi ke hospital besar dan seterusnya baru la dapat tahu yang budak ni kena kanser tulang..tak ingat dah masa tu dah sampai tahap berapa..

Banyak kali juga tanya kat mak, budak tu macamana dah sekarang sebab teringin nak melawat dia yang admit kat hospital sebab kena jalani chemotheraphy..tapi asyik tak sempat jer..lama-lama lupa pulak kisah dia..

Sehingga minggu ni kakak ada post kat Fb pasal dia melawat budak ni..katanya dah semakin teruk..sangat kesian tengok dia..saya terfikir nak melawat hujung minggu ni masa balik kampung since dia dah transferred ke hospital daerah..nak belikan dia bantal mungkin supaya dia boleh peluk masa tidur hehe..atau belikan dia bear..tak pernah tau saya terfikir nak buat macamni kat orang yang bukan family saya :(

Tapi tadi kakak sms..katanya anak murid dia yang sakit tu dah meninggal pagi tadi..terus menitis air mata..huhu..sedih sangat tak berkesempatan nak melawat..hanya mampu mendoakan dia agar pergi dengan tenang dan rohnya dicucuri rahmat..

Satu peringatan buat saya..kalau nak buat sesuatu yang baik jangan banyak bertangguh sebelum menyesal sebab bukan setiap kali hati kita terdetik nak buat macamtu..InsyaAllah lepas ni akan buat terus :(
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

1 comments:

ain soofiyah said...

betultu.. ble cakap bnde baik jgn bertangguh org g=suke gune utk kahwin, pdahal banyak lagi bnde baik yg x elok bertangguh..=D

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D