Sahabatku

Saturday, November 24, 2012

Hari Asyura 10 Muharram..

Assalamualaikum :)

Perghh!! penat berjalan2 tadi baru sempat nak buat entry..ye..dah lama sgt tertangguh nak jenguk balik kawan2 yang datang terjah blog ni..tQ uolss and sorry sbb berjalan lambat sangat nak sampai blog uolss..

Hari ini 10 Muharram kita sambut hari asyura..ada yang berpuasa sunat tak? Insya Allah banyak kelebihan berpuasa pada harini, rasa rugi sangat la kalau tak dapat buat sebab lama lagi nak tunggu 10 muharram akan datang kan..entah ada lagi ke tak kat dunia pun kita tak tahu..

Saya pelik sebenarnya semalam bila tengok kat Facebook ada yang kata puasa 9 dan 10 muharram, sebab hari asyura kan jatuh pada 10 muharram saja..bila dah google baru tahu rupanya disunatkan berpuasa sehari atau sebelum 10 Muharram iaitu 9 atau 11 muharram (tak wajib) sebab taknak menyamai dengan puasa orang yahudi yang hanya berpuasa pada 10 muharram sahaja..

Betapa ceteknya ilmu agama saya, bila semakin banyak yang saya tak tahu..

Kalau nak tahu lagi apa kelebihan berpausa sunat hari asyura ni dan apa lagi perkara-perkara yang sunat kita lakukan boleh la uolss pergi ! Arnamee Blogspot rasa lebih lengkap..saya nak tulis kat sini tapi saya takde rujukan..dia siap bagi rujukan lagi hehe..datang la baca kat sana ok :)
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

3 comments:

Unknown said...

selamat hari asyura dan selamat berpuasa..xD

Arina Shamsul said...

nice sharing :) thanks :)

follow sini :)

IntaNBerliaN said...

puasa sunat asyura ni sgt byk kelebihan dia

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D