Sahabatku

Tuesday, August 7, 2012

Syawal terakhir..kenangan bakar lemang malam takbir

Assalamualaikum :)

Tahun ni dapat cuti raya seminggu sebelum hingga la raya ke-2 atau raya ke-3..takpe la tak dapat nak beraya sakan pun at least dapat luangkan masa buat persiapan raya nanti hehe..

Dah lama sangat rasanya saya teringin nak membakar lemang untuk sambut syawal..pertama kali kami adik beradik buat lemang sendiri syawal 2002 dan tak sangka itu la juga kali terakhir kami buat lemang..dan kali terakhir kami beraya bersama arwah abang..

Masih teringat siangnya arwah sibuk pergi cari buluh..dia la harapan kami sebab satu-satunya anak lelaki yang dah besar..adik lelaki masa tu sekolah rendah lagi..nak harapkan kami pergi sendiri konpon tak tahu mana satu buluh nak guna hehe..

Kakak pula sibuk rendam pulut kat dapur..petang tu lepas jer bukak puasa kami sibuk amik daun pisang..ada yang nyalakan api hehe..seronok sungguh..

Paling tak sabar tunggu pengumuman tarikh hari raya..bila dah konpon esoknya raya apalagi terus la masing-masing busy..

Berpeluh-peluh juga nak jaga api..banyak juga kami dapat buat..ada yang hangus haha..malas nak jaga api punya pasal..dah siap pun tengah malam dah kot!

Tapi itulah pengalaman antara pengalaman manis yang arwah abang tinggalkan untuk kami, setiap kali syawal mesti terimbas kembali saat-saat itu..

Dan hingga sekarang, belum ada antara kami yang sanggup nak bakar lemang lagi walaupun adik lelaki yang dulu budak lagi dah besar panjang nak suruh pergi cari buluh...rasa tak boleh nak buat mesti sedih..

Dah lama dia pergi tinggalkan kami..tapi setiap kenangan arwah bersama kami takkan hilang dari ingatan..tahun tu juga arwah excited sangat nak bergambar dengan family..tak sangka dia nak tinggalkan sesuatu buat tatapan kami :(

Al Fatihah buat arwah abang kesayangan saya Mohd Ali Bin Jukim..miss u .....
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

4 comments:

IntaNBerliaN said...

al fatihah utk arwah... tu la kan, setiap kali raya, lebih2 lg time dgr takbir raya, hati mesti saya tingat mereka yg dah pergi kan..

Che Rosliza Che mat said...

kenangan manis memang tidak dapat di lupakan....Al fatihah buat arwah ya...

misshannajr said...

@IntaNBerliaN ya kak..memang teringat sgt T___T

misshannajr said...

@Che Rosliza Che mat banyak kenangan bersama arwah lagi2 dia jer sorang abg yg saya ada

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D