Sahabatku

Sunday, December 2, 2012

HALAL jangan pandang remeh

Assalamualaikum :)

Sekarang saya dah semakin berhati-hati memilih makanan yang ada logo HALAL yang sah..ada logo yang tak sah ke?? Ada sangat, jangankan logo halal luar negara logo HALAL Malaysia pun banyak yang tak sah atau dah tak boleh pakai tau..

Saya perasan ramai yang tak kisah pun logo halal ni, bagi mereka cukup la benda tu dah memang sah takde campuran bahan-bahan haram kira halal la..

Tapi bila saya subcribe page Facebook Sahabat Halal Jakim semakin banyak benda yang terungkai..syukur la ada juga yang tergerak hati nak buat page yang sangat bermanfaat seperti itu..

Sedangkan tepung yang kita sangka takde apa-apa tu pun boleh jer orang campur yang bukan-bukan..seperti ada satu ketika kecoh laici dalam tin tak halal..dah sah-sah dalam tu ada laici dan sirap jer..takde lemak apa pun..tapi ramai yang tak tahu pengilang yang sama buat laici tu juga keluarkan produk khinzir dalam tin..so sendiri mau ingat la..

Saya dah banyak kali terbantut nak buat kek yang ada bahan-bahan meragukan..sebab produk tu datang dari luar negara..kalau dah ragu-ragu baik jangan guna kan..tapi dengan info yang diberikan oleh Jakim saya dah tak ragu-ragu lagi..dah boleh hafal sikit-sikit mana logo halal luar negara yang diiktiraf oleh jakim..boleh search jer..kalau nak tahu mana restoran, hotel dan resort yang halal pun ada dalam tu.


#mencari yang halal itu wajib..adakah wajib juga mencari suami atau isteri sebab itu juga halal??
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

2 comments:

Aty Fared said...

betul...sebab bende tu akan jadi darah daging..tu kekadang hati nyer keras..sekarang risau pulak pasal anak...lebih berhati2...

IntaNBerliaN said...

akak nak pergi terjah lah dkt fb tu... thanks kongsi link tu :-)

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D