Sahabatku

Friday, April 13, 2012

Makan Guna Tangan..jangan malu

Assalamualaikum :)

Sumber : KhadimulQuran

Salam Jumaat korang :)
Alhamdulillah sempat juga kita bertemu lagi dengan penghulu segala hari minggu ni..moga Allah panjangkan umur kita untuk menghadapi hari-hari esok untuk beriman kepadaNya..

Meh saya nak share pasal Sunnah Rasulullah makan menggunakan tangan..
Kadang-kadang benda macam ni nampak simple dan ramai yang tak ambil peduli..sedangkan jika kita jadikan amalan dapat pahala mengikut Sunnah Rasulullah..Alhamdulillah begitu la hebatnya kita sebagai umat Nabi Muhammad..moga-moga kita akan mendapat syafaat Baginda di akhirat nanti..

Sebenarnya saya sendiri juga jarang makan menggunakan tangan..
Selalu makan kat restoran kan..kelam kabut makanan pun tengah panas lagi jadi nak makan guna tangan pikir juga hehe..sebab tu la mungkin Rasulullah tidak makan makanan yang masih panas..

Tapi bila sedikit ilmu seperti dalam gambar tu tunjukkan saya rasa insaf..kenapa taknak lakukan benda yang mudah untuk mendapatkan pahala kalau nak buat benda lain agak susah seperti solat malam sebagainya..

Malam tadi masa dinner saya cuba makan gunakan tangan..Alhamdulillah..happy rasanya dapat mula lakukan sesuatu yang baik..

Jom la kita sama-sama amalkan sunnah Rasulullah :)


p/s Dakwah  bergambar dengan cara yang simple tapi menarik..tQ pada yang berkongsi..


TERIMA KASIH SUDI BACA :)

10 comments:

ain soofiyah said...

nice entry.. stuju 100% buat ap nk malu ikut sunnah nabi.

keli menari said...

saya pon selamber je gune tangan kat hotel.lantak aku lah. haha

[PCL] said...

sama cm boss sy..dia tak kesah langsung walau duduk sama dgn vvip...sy pn kekadang je haha, insyaAllah tak akan malu kalau yg biasa dibiasa2 kan..

nur anis said...

makan guna tangan sebenarnya lebih puas...tapi kalau berkuah banyak, haruslah kena guna sudu..huhu

my eyes for shine said...

suke entry nice . mengikut sunnah rasulullah adalah lebih baik :)

misshannajr said...

@Ain tQ..yup! tak payah nak malu :)

misshannajr said...

Keli~ haha hebat awak..tahniah! biar la org nk kata apa kan..

misshannajr said...

PCL~ yer moh la kita biasa2kan diri..pasti selesa nnt :)

misshannajr said...

Anis~ kalau yang berkuah tu kena la pulak guna sudu kan..kalao tak 2 jam pun tak habis makan lg haha

misshannajr said...

my eyes~ semestinya:)

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D