Sahabatku

Tuesday, January 17, 2012

Makanan ringan:: keluarkan dari list stok makanan di rumah

Assalamualaikum :)

Bila pergi supermarket sya perhatikan orang yang shopping barang2 dapur terutamanya mesti takkan miss pergi ke area makanan ringan..betul tak? ala tak payah tipu msti korang pun buat juga kan hikhik! ;)

Bila satu family dah keluar shopping penuh troli dengan barang-barang kan..dan hampir separuh dlam troli tu adalah makann ringan..mana yang mak bapa beli..lain lagi yang anak2 pilih sendiri ikut selera masing-masing..penah ternampak  org borong mee segera banyak sangat dengan pelbagai variasi perisa dan jenama..hurg! dasat jugak selera depa ni..kalo sya hanya akan makan mee segera bila rasa betul2 nak makan jer..tp dulu masa zaman muda remaja ada lebih sedikit la bab makanan ringan..

Tau tak bila kita simpan banyak stok makanan ringan dalam rumah akan trigger keinginan kita untuk mengunyah setiap masa..mudah..bila rasa nak mkn just ambil jer dan makan..dah nama pun makanan segera kan..dan bila kebiasaan ni jd amalan banyak keburukan yang kita akan alami..terutama bila makan sambil tengok tv..lg best sambil baring huh! please hentikan..

Mesti korang pernah terdengar atau terbaca yang mengatakn tabiat makan sambil tengok tv adalah antara faktor kegemukan atau obesiti, cuba tengok kandungan makanan ringan yang ada kat rumah korang sekarang..apa yang paling banyak?? gula...garam..bahan perisa..pewarna..lemak..

Bila korang dah start ketagih nak makan makanan ringan ni susah nak stop tau..mulut dah biasa asyik mengunyah jer..antara cara yang terbaik adalah jangan bawa masuk makanan ringan ke rumah..pastikan peti sejuk bebas dari pemanis mulut yang memangnya amat manis tu..kalo rasa nak makan sgt boleh beli dan makan trs..lama kelamaan tabiat makan makanan ringan ni dapat korang hentikan..


p/s dah duduk rumah ni setahun lebih baru pertama kali beli eskrem hehe :)
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

0 comments:

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D