Sahabatku

Thursday, November 3, 2011

Puding Karamel Tanpa Telur buat sya semangat bgn lbh awal

Assalamualaikum :)


morning uolss!!! selamaat berkhamis erk! hehe..selamat pagi pakcik khamis atau anak pakcik Khamis..wah! semangat gilos pepagi lg dah hapdate blog..

Tadaa!! ni dia sya nak jamu uolss pepagi ni mkn puding..sedap wa ckp lu! eh tetiba plak hehe..sebenarnya puding ni nak buat smlm utk brthday party kat opis tp xde rezeki depa nak mkn smlm sbb mlm smlm kwsn umah sya blackout smpi tgh mlm~ye ye jer tgh mlm pdhal x sedar dah kul bepa ms tu sbb dah tdr hikhik..
jd mlm td kena jgk buat sbb dr semalam along2 kat opis tu dok tagih utang  menda ni jer..x ckup kat opis kerja lg kat fb hahaha..dasat tak along2 tersebut..

Dengan semangat berkobar2 pepegi td bgn awal, pas solat subuh terus keluarkan dr fridge dan amik gambar haha..nyamuk yg msh tdr pun trkjt dgn flash camera i tau..ok..ok..tak mau melalut byk yer..jom kita cikedaut resepi..

Resepi ni sya ambil dr Alongroz@homeKreation...kakkk!! nak kopipes jer ek..x smpt nak taip..nk mandi plak ni hehe..


Saiz: 9" Round
BAHAN2:
3 sb Gula - untuk buat karamel
10g Serbuk Jelly/Agar-Agar
1100ml Air
120g Gula
1 tin (200ml) Susu Cair* 
2 sb Tepung Kastad*
1 st Vanilla Essence* (* campur)

CARA2:
1. Letak gula dlm tin acuan & hanguskan di atas api kecil.

2. Letak serbuk agar-agar & air dlm periuk & masak sehingga cair.
Masukkan gula & masak sehingga gula hancur.
Masukkan bancuhan susu & didihkan sebentar selama seminit.

3. Tuangkan ke dlm acuan tadi & sejukkan di suhu bilik.
Sejukkan dlm petiais

Senang kan..jomm try buat pulak.sgt sedap dan sgt sesuai pada yg x suka bau telur atau yg allergi dgn telur..selamat mencuba.


p/s ni buat ntah kali ke berapa..mmg x jemu mkn..sedap!! paling best xde bau telur :D





TERIMA KASIH SUDI BACA :)

4 comments:

ConnieAgAhmad said...

haaaa.. ni baru yg gapil suka.. sbb tu hari gapil bikin memang bau telur padahal sudah kasi kurang juga telur.. tp yg ni tanpa telur.. yessss2!! mau bikin nanti

misshannajr said...

silakan adik manis..buat jgn tak buat..kakak pun x suka yg bau telur..nsb jumpa resepi yg eggless ni..sodap :D

fiQ'Ra said...

okeyyy... mas wajib cuba buat bnda ni... sedapnyaaa ;)

misshannajr said...

must try hehe..sgt sedap mkn ms sejuk2 dr fridge..nk lg sedap lebihkan karamel tu..ummphh!!

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D