Sahabatku

Saturday, October 1, 2011

Layak ke kita jadi tetamu Allah?

Assalamualaikum :)

Busy kan musim haji ni..sana sini kenduri..nak melawat mana sedara mara yg bakal jd tetamu Allah kat tanah suci Mekah nanti..td siang pun sya ada pegi umah pakcik dan makcik yang akan bertolak isnin nanti..sempat la bermaaf-maafan, yelah kalo boleh pegi sana nnti semua dlm keadaan bersih kan..InshaAllah mudah perjalanan pergi dan balik..

Bila tiba musim haji, hati sya tersentuh tgk mak dan bapa..masih belum ada rezeki nak smpi ke tanah suci..walaupun dah lama mendaftar dan berkursus bagai tp masih belum terpanggil ke sana..tahun ni nampak mak dan bapa menyimpan harapan yang agak tinggi..tp kecewa lagi bila blm tersenarai, dan sya tahu dorang still berharap smpi skrg sbb ada org ckp yg kalo ada kekosongan 4 hari terakhir TH akan panggil siapa2 utk ganti tempat yg kosong..huhu..smpt ke buat persiapan kalo 4 hari tu..agak2 la jgk..

Ada orang yang mgkn byk sgt duit smpi jd tamak hinggakan kalo boleh tiap tahun la dia nak menunaikan haji..bg la peluang kat org lain pulak kan..kalo naik haji smpi 3 kali pun ttp haji jugak..org tak panggil pun haji..haji..haji..mustafa haha..pihak pengurusan pun satu hal..kena la sistematik sket..kalo nama yg dah penah pegi tu ptt letak la sbg waiting list..kalo betol2 ada kekosoongan baru bg kat depa tu..ni tak, org yg beria nak pergi sbb nak sgt jd tetamu Allah walau hnya sekali tak dapat2 nak pegi..takkan nak tgu smpi umur 70 or 80 tahun baru smpi turn..masa tu kesihatan pun dah tak sebaik umur org muda..mcm2 masalah nnt masa nak buat ibadat..

Kdg2 rasa tak puas hati jgk dgn kelemahan sistem pengurusan yg melibatkan manusia ni..tp bila pikir balik mgkn belum tiba masanya kita jd tetamu Allah..mgkn Allah bg kita peluang utk memperbaiki diri sebelum menjejakkan kaki ke tanah suci Allah..wallahualam..
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

2 comments:

Bui Junaidi said...

insyaallah..kalau ada rezeki

misshannajr said...

InshaAllah...harap2 ada rezeki jejakkan kaki kat sana :)

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D