Sahabatku

Wednesday, December 26, 2012

Jangan Terus Letak Hukum

Assalamualaikum :)

Semalam cuti best kan..hehe..kurang sikit hari yang perlu pergi kerja miahaha..bukan tak ikhlas kerja tp seronok la dapat cuti..boleh juga merempit balik kampung..

Semua kita tahu kan, semalam cuti sempena sambutan hari natal atau hari krismas yang diraikan oleh penganut beragama kristian..dan ramai juga tahu yang sambutan krismas ini adalah sambutan keagamaan.

Ramai juga yang post kat FB dan buat entry pasal hukum orang Islam ucap selamat hari krismas pada kawan2 atau family..yang saya pernah dengar dulu memang hukumnya haram..tak ingat sumber dari mana saya dengar..tp ikut jelah..lepas daripada tu n-memang takut nak wish kawan-kawan.

Ramai yang tak merujuk mungkin terus letak hukum sendiri ikut logik akal..yer..memang logik la kalau nak kata haram sebab seperti kita turut sama gembira dengan sambutan keagamaan orang lain.

Tapi semalam kot, amnesia jap..betul-betul tak ingat hahaha..tp yang pasti saya tengok kat tv..yang tu saya tak lupa..miahaaha..

Saya dengar rancangan BICARA kat tv alhijrah..wah tiba-tiba amnesia sembuh haha..tetamu dalam rancangan tu seorang mufti iaitu Dr Juanda yang merupakan mufti negeri Perlis dan Ustaz Azamir kalau tak silap dari jabatan mufti N9..

Dari situ baru saya tahu, sekadar mengucapkan takde masalah sebenarnya..takde la sampai jatuh hukum haram..sekadar mengucapkan untuk menjaga keharmonian hidup berbilang kaum..yang jatuh haram tu kalau kita buat apa-apa upacara yang memang berkaitan keagamaan mereka seperti caroling ke semua tu..

Saya pun takut nak cakap lebih..kang tersalah cakap pulak..kalau nak dengar dan tengok sendiri boleh la cari kat youtube..kot ada..so boleh la faham lebih jelas kan..hehe..


#sebab takut berdosa saya ucap cepat2 kat kawan saya, dia pun blurr hehe



TERIMA KASIH SUDI BACA :)

3 comments:

Tihara said...

kalau kita ada kawan yg beragama tu..mesti dia kecik ati kalau tak ucap kan..
bagus jugak sharing ilmu..
setakat ni akak takde kawan agama kristian..
dan rasa tak penting nak ucap kat blog. :)

Rashidah Mohd Dayaon (: said...

Kalau amnesia,tengok tv al hijrah ea kalau nak sembuh? Formula bru ni. Haha

BERT said...

baguslah merujuk dengan org yg lebih tau kan

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D