Sahabatku

Thursday, March 1, 2012

Zakat pendapatan..korang dah bayar?

Assalamualaikum :)

Selamat hari khamis uolss..dah 1 mac kan..aduhh! cepat sungguh la masa berlalu..mcm baru jer kita masuk ke tahun baru alih-alih dah nak masuk suku tahun..

Tahun 2012 genap la 6 tahun saya bergelar pekerja..yang menerima imbuhan setiap hujung bulan hasil kerja saya..daripada jumlah sedikit makin lama bertambah la juga walaupun sedikit jer..tapi kenapa rasa macam tak pernah cukup jer duit yang ada..tak berkat ke rezeki ini?? mungkin ada banyak culas pada kerja-kerjaku??

Sebenarnya masa mula-mula masuk kerja lagi ada sahabat saya dah ajak buat potongan untuk zakat pendapatan..masa tu gaji asas memang agak kecil sebab belum ada kenaikan seperti tahun 2007 kot..tapi sya bagi alasan gaji saya kecik jer..tak layak kot bayar zakat! bila ingat balik rasa bodohnya la alasan..betapa jahil itu nampak sangat kan.

Dah berlalu berapa tahun..akhirnya saya terus terlupa akan hal ni..dah takde sapa nak ingtkan saya..huhh! dalam hati kata tu la dulu ada orang ingatkan tapi sya buat alasan bodoh..

Hingga la ke tahun ni baru saya tersedar balik..Ya Allah dah berapa banyak rezeki yang Allah berikan pada saya dan sya tak kongsikan dengan orang-orang yang memerlukan..saya hanya memikirkan diri saya jer!

Bila berulang kali dengar soalan berkaitan zakat sya kembali tersedar..dan sya dah berusaha nak buat pemotongan gaji sya bulan ni..tapi terpikir lagi mcmana nak melangsaikan yang sebelum ini..

Saya bersyukur kerana masih ada kesedaran itu sebelum terlambat..nampak betapa Allah masih sayangkan hambaNya..

Rupanya ramai juga yang belum pernah bayar zakat pendapatan ni walaupun dah bertahun-tahun kerja..dan alhamdulillah dengan kesedaran yang saya terima kawan-kawan yang lain juga ambil langkah yang baik :)



p/s kalau perasan kat borang zakat pendapatan tu ada column jumlah pemberian wang pada ibu bapa x 12 bulan..faham tak? wajib bagi duit kat parents tiap bulan :)
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

1 comments:

IntaNBerliaN said...

oo yeke.. ada coloum tu ek.. sy xpnh tau plak.. mklumlah xkeje..hihi

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D