Sahabatku

Tuesday, December 27, 2011

Orang nak bertaubat kenapa kita nak berdosa!

Assalamualaikum :)

Sebelum melabuhkan tirai malam ni terasa nak menaip jap :)
Dari petang td benda ni asyik dok berlegar2 kat dlm kepala.wah! pandai sungguh berbahasa melayu kan hikhik..
mungkin Allah nak bagi kesedaran pada diri sya..Alhamdulillah..
biasa la kan..kalo ada org yg kita kenal sebelum ni tak berapa nak elok perangai tetiba bila kita jumpa balik..erk! "pompuan yg dulu asyik kena usung ke sana ke mari dgn mat motor ni dah insaf la" mst ayat mcmni kuar dr mulut kita kan..kalo tak kuar pun terdetik dalam hati..apa2 jer la tp yg pasti negatif..
jarang ada yg spontan cakap "Alhamdulillah..dia dah berubah"..

Syaitan dok berkempen la kat kita suh buat dosa..kita yg ala mangkuk ayun sket ni pon la cpt sgt tergoda dgn hasutan syaitan..tak cukup dgn apa yg kita kata tambah lg dgn ceritakan keburukan masa silam org tu kat org lain..huhu..dari org tak tahu dah jd tahu! maka syaitan pun berpesta..

Tahu tak, betapa org yg hendak berhijrah kepada kebaikan ni adalah org yg sgt hebat..sebab apa sya ckp mereka hebat??  bayangkan la dalam proses nak jadi baik tu bukan calang2 org boleh tempuh..dah la dibayangi dgn dosa2 silam..kena berhadapan dgn org sekeliling yg mungkin tahu sejarah hidup sebelum berhijrah..kena lawan hasutan syaitan..mcm2 lg..kita sendiri boleh buat ke mcmtu..mungkin tak kot!

Bagi la peluang kat org2 mcmni nak berubah..masing2 punya kisah silam dan juga punya hak utk berubah..sepatutnya kita kena support org2 yg nak jd baik ni, bukan nak lemahkan smngt dorang..tak payah la nak buka sgt aib org..apa perasaan kita plak kalo org mengaibkan kita..muhasabah diri :))


p/s Erma Hasmi sejak berhijrah semakin murah rezeki beliau..pasti sukar pada awalnya utk dia berubah..



TERIMA KASIH SUDI BACA :)

2 comments:

misz_eyza said...

betul tu miss hana...amik cth 'melly' dlm ttg dhia, betapa bertuahnya dia diberi pulang kedua oleh Allah utk bertaubat.

misshannajr said...

sama2 kita berubah..jgn lpskan peluang yg ada bila hati terdetik tuk buat bnda baik :))

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D