Sahabatku

Saturday, September 3, 2011

:: ENTRI KHAS ::Jommm...Belajar Cakap Sabah

Assalamualaikum :)

Tadaaa!!!...aishh!!! ada lagi ni orang muncul kan hehehe...balik-balik jgk buat N3! jgn bah kamu marah..
Sya sebenarnya td mau tdr sdh bah tu, tp dugal sya ni tambah siok pula bikin sakit perut sya..daripada sya ndak buat apa2 baik jgk sya menaip..kesian bah keyboard sya ni, bosan plak dia kalau ndada yg tekan2 dia haha!

Kamu perasan ka?..sya perasan tau haha..bukan perasan yg perasan tu..betul bah sya perasan yg sya tiada pun buat N3 sya ni dlm bahasa Sabah...jd mlm ni terpikir pula mau buat N3 dalam bahasa sabah..at least yg bukan sabahan dapat jgk blajar bahasa sabah..manatau dtg sabah nnt pigi melancong kan, kamu tau jgk sikit2 bahasa sabah..sng mau berkomunikasi orang bilang.. :D

Ndak rugi jgk blajar bahasa orang bah! sya sndri pun tau jgk sikit2 bahasa negeri lain..cakap pahang boleh la paham jgk sbb dulu sya skolah d pahang..ckp klate dan ganu pun paham jgk sbb banyak bah kawan2 sya org sana..cakap sarawak paham sikit tp mau cakap tu susah sikit..cakap utara pula sya kurang paham sikit hehe..

Bagi sya setiap bahasa masing2 ada tarikan tersendiri..sya suka tu blajar bahasa orang..cara bahasa tu disampaikan pun ada cara tersendiri..

Bah kalo sya ni mula bercerita mmg susah sdh mau stop hehe..panjang sdh cerita sya ni..mgkn ada yg hairan..tajuk N3 cakap mau blajar bahasa sabah, tp ndada pun..hahhh!! ni N3 sya ni bukan guna bahasa sabah ka ni..hehe..tp mgkn masih ramai yg belum dpt catch up sbb blm dgr..setakat baca tu mgkn ndada hal la kan..ok la sekian :) mau modop dulu

Dugal - gastrik
siok - syok
ndak - tidak
pigi - pergi
bilang - cakap
modop - tidur


p/s org slalu ckp bahasa sabah mcm bahasa indon..anda salah..kami pun ndak pandai ckp indon bah..tp pernah dgr org acheh cakap mcm cara org sabah bercakap :D
TERIMA KASIH SUDI BACA :)

2 comments:

Eryati said...

sya suka eiii ni entri ko..eheheheh..sya pun urang sabah bah...sya ndak pandai cakap indon..

misshannajr said...

hehe..sbb kita bukan org indon bah kan..dorang yg melambak di sini..

Post a Comment

tQ sebab sudi komen kat sini :D